Med anledning av diskussionen inom Folkpartiet kring införandet av en ”Medborgarskapsutbildning” postade jag tidigare idag en kommentar på bloggen Vi i Sverige som ofta har goda inlägg i integrationsfrågor.
Jag vet även av egen erfarenhet från mitt arbete vid Röda Korsets Flyktingcenterkrets www.rkfc.se att det finns ett stort behov av bättre introduktionsstöd och mötesplatser för att kunna bygga upp nya sociala nätverk under den första tiden i Sverige – risken är annars att människor blir isolerade och aldrig riktigt kommer in och blir delaktiga i det svenska samhället.
Min kommentar formulerades enligt följande:
Hej Vi i Sverige,
Tack för en bra blogg som jag ofta hänvisar till
Jag håller med om att FP nog är lite fel ute och att förslaget andas lite väl mycket pekpinnar och självgodhet.
Frågan i sig är dock viktig – hur kan vi bättre underlätta integrationen in i det svenska samhället för personer som kommer hit i vuxen ålder och inte får ta del av den skolundervisning som sker för yngre personer. Här finns ett reellt behov av en bättre introduktion redan tidigt i processen när man är ny i Sverige och vill börja förstå sig på vilka normer och regler som gäller här – inte för att vi nödvändigtvis är bäst på allt utan snarare för att det underlättar att veta vilka regler och sociala koder som finns i det land som man kommit till. Denna typ av introdiuktionskurs skulle även kunna kombineras med utbyggd språkutbildning eller arbetspraktik för att ytterligare stärka möjligheterna att ta sig in på den svenska arbets-marknaden eller att påbörja en utbildning. En bättre och kanske även obligatorisk introduktionsutbildning skulle på många sätt kunna underlätta integrationen och ge en snabbare och bättre start på det nya livet i Sverige.
Uppdatering: Som Kari påpekar nedan borde vi kanske i första hand se till att kvalitetsgranska den SFI och introduktionsutbildning som vi har redan idag. Maciej Zaremba har tidigare haft en mycket bra och avslöjande artikelserie i DN om detta.




Kari Kapla:
23 November, 2009 kl. 22:13
Hej,
Den här medborgarskapsutbildningen det pratas så mycket om nu, den ska väl redan nu ges genom sfi:s försorg. Är det så att kommunerna inte sköter det åtagandet som det är tänkt, eller är det så att det rent praktiskt inte fungerar som avsett?
Jag kopierar från skolverkets hemsida om sfi och samhällsinformation:
”Kommuner som tar emot flyktingar och vissa andra utlänningar har ett särskilt ansvar att genomföra ett program för introduktion i samhället i enlighet med en skriftlig introduktionsplan som fastställs efter samråd med personen ifråga. Ett samråd ska ske med Arbetsförmedlingen om invandraren är i arbetsför ålder. Ett introduktionsprogram för personer som fyllt 16 år ska innehålla svenskundervisning för invandrare (sfi) enligt skollagen, praktik i den utsträckning som är möjlig, orientering om svenska samhällsförhållanden och svenskt samhällsliv samt information om vardagslivet i en kommun och andra liknande förhållanden – se 11 § förordningen (1990:927) om statlig ersättning för flyktingmottagande m.m.”
Är det så att man vill lyfta samhällsutbildningen från sfi till någon annan aktör för att uppnå något som inte uppnås idag, eller är det frågan om något helt annat?
Ja, det blev många frågor där,
Hälsningar Kari Kapla, Göteborg
Oscar Fredriksson:
24 November, 2009 kl. 0:09
Hej Kari,
Jag kan inte riktigt svara på hur man tänkt med en ev. medborgarskapsutbildning. Instinktivt känns det som helt fel i tiden eftersom insatserna givetvis borde komma mycket tidigare. Delar av det som föreslås borde givetvis ingå redan i dagens SFI men min erfarenhet är att SFI-utbildningen är av mycket varierande kvalitet. Maciej Zaremba har tidigare haft en mycket bra och avslöjande artikelserie i DN om detta.
http://www.dn.se/kultur-noje/debatt-essa/mat-din-snorre-1.811655
Hallex:
24 November, 2009 kl. 3:36
Hejsan
jag heter Hallex och går journalistik programmet första terminen på södertörns högskola. vi ha som uppgift att skriva om något aktuellt imnom riksdag och så. något som berör människor. jag såg din facebook sida och undra om du ha några förslag? Jag skriver gärna om något som du tycker många borde veta och läsa. det kan hamna på skolans tidning eller ett större tidning:)
Oscar Fredriksson:
24 November, 2009 kl. 11:13
Hej Hallex,
Jag har två frågor som nog skule passa väldigt bra – dels att tydliggöra vad FRA-frågan egentligen handlar om. Att vi med den nya FRA-lagen som träder i kraft den 1 december ger upp principen om att brev/mail mellan människor skall vara privata och inte få läsas eller registreras av exempelvis en statlig myndighet.
Den andra frågan är det systemtänkande och bristande individhänsyn som präglar den svenska migrations- och integrationspolitiken. Detta får stora konsekvenser för hur vi hanterar enskilda människor.
Jag kan givetvis utveckla båda dessa frågor om du vill
Rikard:
24 November, 2009 kl. 16:18
Riktigt snett hamnar man väl främst när man vilkorar medborgarskap med denna ”utbildning”?
Jag är för alla former av utbildning men ytterst tveksam till pekfingrar och krav kring medborgarskapet.
Hur tänker du kring kravmentaliteten i FP vid medborgarskapsproceduren?
Oscar Fredriksson:
24 November, 2009 kl. 16:39
Hej Rikard, i denna del med villkor att genomgå utbildning för att kunna få medborgarskap anser jag att FB är fel ute. Vi har redan idag kriterier för att beviljas medborgarskap och ett extra utbildningskrav ser jag ingen större poäng med.
Det är mycket viktigare att lägga satsningarna mycket tidigare i processen. Fokusera på en bra introduktion och bättre SFI istället för dessa ”medborgarskapskurser”. Medborgarskapet kan man ju söka först efter fler år med uppehållstillstånd och insatserna behövs mycket tidigare än så.
Rikard:
25 November, 2009 kl. 0:25
Jag håller med dig!